Twitter forgalom elemzése Microsoft BI eszközökkel

Ki ne szeretné tudni, hogy mit csiripelnek róla, a termékéről vagy a szolgáltatásáról a Twitteren? Mit mondanak róla, milyen gyakran tesznek említést róla, és ha már megemlítik a céget vagy annak egy termékét, szolgáltatását akkor azt milyen jelzőkkel illetik?

A Microsoft "Analytics for Twitter" néven kiadott egy ingyenes Excel bővítményt, amellyel a fenti kérdések mindegyikére választ kaphatunk:

Microsoft Analytics PowerPivot Add-in for Twitter

Microsoft Analytics PowerPivot Add-in for Twitter

Az alkalmazás az Excel 2010-be épül be és az adatok tárolására PowerPivot bővítmény mögött működő Vertipaq oszlopalapú adatbázis-kezelőt használja. Adatfrissítéskor meghívja a Twitter keresőmotorját, amely RSS formátumban adja vissza az elmúlt napok Twitter forgalmát.

Az Excel ezt követően beolvassa az RSS adatokat az oszlopalapú adatbázis-kezelőbe és összeköti azokat az általunk elkészített Excelben tárolt hangulat szótárral. Innentől kezdve lehetővé válik annak elemzése is, hogy mennyire gondolkodnak pozitívan, vagy negatívan a Twitterezők rólunk, termékünkről, szolgáltatásunkról.

Hangulat szótár (Tone Dictionary)

Hangulat szótár

Ami talán a legérdekesebb mindebben, az az elv, ahogy a bővítmény működik illetve az igény, amit a bővítmény kiszolgál. Remekül szimbolizálja ugyanis azt, amit a Microsoft önkiszolgáló üzleti intelligencia néven említ és azt a stratégiát, amelyet ennek jegyében néhány éve a zászlójára tűzött:

Adott egy információ (twitter forgalom) amely nem található meg az adattárházban - és rövid időn belül valószínűleg nem is fog bekerülni az adattárházba, mert drága, mert hosszú idő beletenni, mert csak néhány felhasználónak van szüksége rá, stb. - , így az üzleti felhasználók nem férnek hozzá.

Ugyanakkor az üzleti felhasználónak szüksége van ezekre az információkra. Gondoljon például a tavalyi „csörögjetek ránk" Vodafon - T-Mobile adok-kapokra.

Csörögjetek ránk :-)

Egy ilyen szituációban szüksége van a marketingnek, PR-nak egy eszközre, amelyen keresztül elemezheti a Twitteren csiripelők hangulatát, illetve annak változását. Sőt. Ebben az esetben már nem csak nekik, hanem a döntéshozóknak is látniuk kell, hogy mekkora a hype a történet körül, mekkora és milyen visszhangja van az esetnek.

A Microsoft önkiszolgáló üzleti intelligencia stratégiája pedig pont az ilyen igények kielégítését célozza meg: „Ha nincs egy Twitter forgalom elemző alkalmazásod, ha a Twitter forgalmad nem található meg az adattárházban, ha nincs erőforrásod egy ilyen alkalmazás kifejlesztésére, akkor vedd kezedbe az ügyet. Szedd le az adatokat a webről, gyúrd össze saját adataiddal, készíts belőle egy gombnyomásra frissíthető mini adatpiacot és mindezt tedd elemezhetővé mások számára is. Mindezt természetesen a jól ismert eszközöddel: Az Excellel."

Kővári Attila - BI projekt

Új hozzászólás