Mi legyen a BI vagy adattárház bevezetés első lépcsője?


Régóta van egy hipotézisem miszerint az adattárház vagy üzleti intelligencia rendszer bevezetését az értékesítési területtel kell kezdeni, hiszen az értékesítés az, amelyet minden vállalat a leginkább elemez. Ez az a terület, ahonnan a legtöbb riport készül, ez az a terület, amelyre a legtöbb lekérdezés irányul.

Az alábbi ábrán összeszedtem egy korábbi projektünk tapasztalatát, ahol az látható, hogy az egyes elemzési területek adatait hányszor kérdezték le az OLAP rendszerből:

Lekérdezések száma

Lekérdezések száma üzleti területenként

A fenti ábrából sajnos nem látszik, de ha megnézi az eredeti ábrát, akkor arról abból leolvasható, hogy az összes lekérdezés kb 85%-a az értékesítési adatokra vonatkozik.

A lekérdezések száma csak a mérleg egyik oldala. A másik oldalon ott van az értékesítési terület relatíve egyszerű BI megvalósíthatósága. Az értékesítés adatmodellje, az adatmodell feltöltése általában egyszerű és az értékesítési terület működése a szállító számára könnyen átlátható. (szemben például a termeléssel, vagy más kifejezetten vállalat specifikus területekkel) Ez pedig a projekt kezdetén, amikor a szállító még csak tapogatózik hogy mit merre talál, nagyon fontos

Eddig a saját tapasztalat. Most nézzük a nemzetközi felmérések eredményét. A tanfolyam apropóján kerestem néhány nemzetközi példát arra vonatkozólag, hogy vajon külföldön is hasonlóan népszerű-e az értékesítés elemzése. Ezeket találtam:

1. Az üzleti intelligencia leggyakoribb alkalmazási területei

Nigel Pendse a 2008-as és a 2009-es BI survey-ben is kimutatta, hogy a BI 3 legfontosabb felhasználási területe az

  1. Ad hoc lekérdezés és elemzés
  2. Általános adattárház riportkészítés
  3. Értékesítés és marketing elemzés

2. A három leggyakoribb szervezeti egység, akinek szüksége van üzleti intelligenciára

Az Aberdeen 2008 októkberi elemzésében rávilágított arra, hogy a nagyvállalatok körében a leginkább a

  1. Vevőszolgálat
  2. Értékesítés
  3. Pénzügy

azok a területek, amelyek leginkább igénylik az üzleti intelligenciát.

Ha megnézzük a Magyarországra jellemzőbb kis és középvállalatok szegmenst, akkor első három helyen ugyanezen három területet találjuk, csak a pénzügy az értékesítés elé kerül.

3. Mely területeken invesztáltak üzleti intelligenciába?

Az Aberdeen 2009. áprilisi felmérését idézem: „A vevőszolgált/pénzügy a két legfőbb BI beruházási terület. (A válaszadók 45%-ka nyilatkozott úgy, hogy e két területbe invesztált)"

 

Összefoglalva: Ha BI vagy adattárház bevezetésbe kezd, akkor kezdjen az értékesítéssel. Ez az a terület,

  • amelyet a leggyakrabban kérdeznek le,
  • amelynek elemzésére az üzleti területnek a legnagyobb szüksége van
  • amelyre a leginkább költöttek az előző évben
  • amely a legegyszerűbben érthető a szállító számára
  • és nem utolsó sorban az általános jelentéskészítésen kívül leginkább ez az a terület, amelynek elemzésére az üzleti intelligencia eszközöket használják.

Elválasztó

Már készül a következő cikk. Kérjen értesítést a megjelenéséről itt.

|

Szóljon hozzá!

Szabály: Legyen kedves, segítõkész és vállalja a nevét.
A mező tartalma nem nyilvános.
  • A web és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket automatikusan felismeri a rendszer.
ANTI SPAM
A robot regisztrációk elkerülésére.
Image CAPTCHA
Figyeljen a kis és nagybetűk használatára