Dashboard fogalma

Készülök a Power BI workshopra ahol jó sok dashboardot fogunk felépíteni a Power BI-jal, és ennek apropóján jutott eszembe, hogy nem definiáltuk még a dashboard fogalmát itt a BI projekt blogon, úgyhogy pótolom a restanciám smiley

Először is, ha a dashboardokkal kezdünk foglalkozni, akkor nem kerülhetjük meg Stephen Few munkásságát. Az ő szavaival élve:

,,A dashboard is a visual display of the most important information needed to achieve one or more objectives that has been consolidated and arranged on a single screen so the information can be monitored at a glance."

Magyarul talán úgy tudnánk lefordítani a dashboard definícióját, hogy a dashboard egy olyan egyoldalas vizuális felület, amelyen segítségével a felhasználó első ránézésre monitorozhatja legfontosabb céljainak vagy elvárásainak megvalósulását.

A fenti dashboard definíció nem tükörfordítás. Nem az volt vele a célom, hogy 100%-ban visszaadjam Stepjen Few dashboard definícióját. Sokkal inkább az, hogy megmagyarázzam a dashboard fogalmát, visszaadjam a dashboard lényegi jelentését. És ezek szerintem a következők:

Egyoldalas

Nagyon fontos, hogy a dashboarnak egy oldala van, egy képernyőre ki kell férnie az összes olyan információnak, amelyre a döntéshozónak szüksége van ahhoz, hogy első ránézésre meg tudja állapítani mi a baj. Ha görgetnie, lapoznia kell hogy teljes képet kapjon mutatóinak állapotairól, akkor azt már nem hívhatjuk dashboardnak.

Ez nem azt jelenti, hogy egy dashboardra rá kell férnie mindennek. Egy értékesítési vezetőnek lehet termék centrikus, vevőcentrikus, értékesítési csatorna centrikus dashboardja is. A lényeg hogy ne kelljen lapoznia, scrolloznia mondjuk a termék dashboardon ahhoz, hogy átfogó képet kapjon a termékek teljesítményéről. És itt a kulcsszó az átfogó kép. A dashboardnak nem célja, hogy minden termék teljesítményét monitorozhassuk a segítségével. (Erre a riportok valók, a jövő héten megpróbálom ezt is definiálni) De az célja hogy lássunk egy átfogó képet a termékek teljesítményéről és lássuk azokat (és csak azokat!) a termékeket amelyek letértek a kívánt pályáról.

Első ránézésre

Ahhoz hogy egy oldalra ráférjen minden és a befogadó első ránézésre megértse az információk mögötti összefüggéseket, olyan adatvizualizációs megoldásokat kell használnunk a dashboardokon, amelyek képesek kis helyen kifejezni a mutatók aktuális értékét, az elvárásokat, az elvárásoktól való eltérést.

Ehhez speciális adatvizualizációs megoldásokat kell használnunk, mert a számok önmagukan kevesek, nem kifejezők vagy csak túl sok helyet foglalnak.

Legfontosabb

Az egyoldalasság követelménye miatt a dashboard csak a legfontosabb KPI-okat tartalmazhatja. Nem az összeset, csak a legfontosabbakat.

Beszéltem pár éve egy olyan felsővezetővel, akinek 3000 alkalmazottja volt. Arra voltam kíváncsi, hogy milyen BI rendszerrel tudnánk támogatni a napi munkáját, mit szeretne monitorozni, akar-e lefúrni, stb... Ő mondta azt, hogy van 13 intézkedése és ennek megvalósulását akarja mérni. Nem akar lefúrni, arra emberei vannak, hogy kiderítsék az eltérések okát, csak látni akarja hogy milyen messze van még a cél. És ehhez szüksége volna egy dashboardra, amely segítségével első ránézésre átlátja e 13 KPI alakulását. Nem az összeset, csak e 13 KPI-t.

A hatékony dashboardok kulcsa, hogy megtaláljuk a legfontosabb KPI-okat, amelyek legjobban leírják a célok megvalósulását. Ez egy nagyon nehéz feladat, mi BI-osok sokszor nem is tudunk benne segíteni. De abban már igen, hogy ha meg vannak a legfontosabb KPI-ok, akkor azokhoz megtaláljuk a leghatékonyabb adatvizualizációs megoldást.

Célok és elvárások megvalósulásának mérése

A negyedik és talán a legfontosabb tulajdonsága a dashboardoknak, hogy mindig valamilyen célok vagy elvárások megvalósulását mutatják. Sokszor szajkóztam már itt a BI projekt blogon, hogy a számokat kontextusba kell helyezni és ennek fontossága a dashboardoknál kap majd igazán jelentőséget. A dashboard ugyanis mindig valaminek a megvalósulását/meg nem valósulását mutatja. Ez a célja és talán ez különbözteti meg leginkább a riportoktól. Nem az a célja ugyanis, hogy egy állapotot bemutasson. Sokkal inkább az, hogy állapot céltól való eltérését hangsúlyozza és ezen keresztül kényszerítse cselekvésre az adott döntéshozót.

Összefoglalva:A dashboard egy olyan egyoldalas vizuális felület, amelyen segítségével a felhasználó első ránézésre monitorozhatja legfontosabb céljainak vagy elvárásainak megvalósulását.

Kővári Attila - BI projekt

POWER BI WORKSHOP

Tudjon meg többet az itt elhangzottakról! Jöjjön el a 2024. június 13.-i Power BI workshopra vagy rendeljen kihelyezett képzést! Részletek >>

 

Új hozzászólás