Asset Trap

Néhány évvel ezelőtt egy vállalat pénzügyi vezérigazgatója kért tőlem egy személyes BI képzést. A tematika adott volt, azon mentünk végig szisztematikusan, de éreztem hogy nem ül az, amit mondok. Jól haladtunk, minden rendben volt, de valami hiányzott, úgyhogy félbeszakítottam az oktatást és megkérdeztem, hogy miért rendelte, mi a célja az oktatással. Először jöttek a szokásos válaszok, de aztán mondott valami nagyon érdekeset.

Elmesélte, hogy az ő iparáguk alapvetően off-line. Kiterjedt bolthálózattal rendelkeznek és eddig hittek abban, hogy a vevőknek meg kell tapogatniuk az árut, mielőtt megveszik, de ez a teória megdőlni látszik. Az Amazon ugyanis Németországban elkezdte forgalmazni azokat az áruféleségeket, amiket ők is forgalmaznak és megy is nekik. Jól. Mindenfajta bolthálózat nélkül. Mi lesz ha megváltozik a fogyasztói szokás és nem akarnak az emberek boltba járni? Mit fog csinálni azzal a sok bolttal amilye van? Mert most nagyon sok boltja van...

És ezek után mondott még néhány példát:

  • Bitcoin: A világ legnagyobb bankja, és nincs egy fillér készpénzállománya sem
  • Über: A világ legnagyobb taxitársasága, és nincs egy autója sem
  • Facebook: A világ legnagyobb médiája pedig nincs egy sor saját tartalma sem
  • Alibaba: A világ legnagyobb kiskereskedője és nincs se árukészlete, se boltja
  • Airbnb: A világ legnagyobb szállásadója, és nincs egy saját ingatlanja sem.

Mind-mind adatos cégek, akiknek nincsenek eszközeik.

Az oktatásra pedig azért van szüksége, hogy lássa, érezze az adatos világot. Lássa mit lehet kihozni belőle, hol, hogyan tudna profitálni belőle, hol jelent kockázatot. Neki ismeretlen ez a terület, meg akarja ismerni, tudni akarja hol hasznosíthatja majd a vívmányait...

Mondanom sem kell, hogy nagy hatással volt rám ez a beszélgetés.

Előszöris nagyon inspirált hogy egy felsővezető tanulni akar valami olyat, ami messze nem a szakterülete. Ideje semmi, nehéz neki a téma, de kitartóan tolja, mert hisz benne, hogy hasznos lesz.

Másodszor pedig rávilágított, hogy egyre inkább máshogy kell gondolkodnunk az eszközökről és azok értékeléséről. Régen az a bank volt a király, aminek a legnagyobb fiókhálózata van. Ma már? Lehet hogy egy időzített bombán ülnek és nemsokára rájuk rohad az összes fiók: Nem fogják tudják eladni őket, mert a kutyának sem kell...

De ha résen vannak, tanulnak és változnak, akkor az ügyfeleik megmaradnak. Ha nem, akkor jönni fog egy adatos cég aki egy kedvező ajánlattal elcsábítja őket...

Kővári Attila - BI projekt

Új hozzászólás